Актуальні питання соціалізації дошкільників
Умови сьогодення ставлять перед особистістю багато завдань та вимог. Особливо вимогливим є навколишнє соціальне середовище, адже для успішної життєдіяльності потребується різнобічна сумісність із навколишнім. Варто зазначити, що внаслідок зміни суспільних орієнтирів та відносин усталена система вартостей і способу життя людей сьогодні об'єктивно потребує певного переоцінювання й усвідомленого переосмислення. Тому для практичних психологів та педагогів одним із завдань є пошук нових підходів до розв'язання проблеми введення дитини у соціальне середовище, тобто до світу людей.
Соціалізація - це складний і багатогранний процес придбання малюком навичок, норм і цінностей. Його участь у соціумі, контролі своїх дій і емоцій. Соціалізація дітей дошкільного віку здійснюється в процесі спілкування і взаємодії з іншими людьми.Так, через комунікацію, дитина вчиться говорити і контактувати. В процесі гри стикатися з навколишнім світом і людьми. Всі це дає дитині імпульс до формування особистих переконань, потреб, духовних цінностей і характеру.
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДОШКІЛЬНИКІВ залежить від 2-х чинників:
- Зовнішнього - це його сім'я, гуртки, секції, сусіди у дворі, друзі батьків.
- Внутрішнього - це його індивідуальні особливості.
Процес соціалізації дітей складається з таких етапів:
1. До року - контакт всередині сім'ї. Крихітка осягає базову інформацію через призму сімейних відносин.
2. Від року і до трьох - взаємодія в колективі з однолітками. Важливо, щоб малюк спілкувався і контактував з дітьми, грав з ними, співпереживав, дружив.
3. З трьох до шести - розвиток власної мови. Він вчиться будувати діалоги і монологи, задавати питання і аналізувати їх відповіді.
Гра - головна форма сприйняття інформації у дітей. Тому через неї і відбувається соціалізація дошкільнят. Для того, щоб цей процес був успішний і результативний, виділяють деякі умови:
- Самостійність. Після отримання нової інформації, малюк повинен осмислити її, перевірити і опанувати.
- Самоорганізація. Це коли малюк сам, без сторонньої допомоги може займатися своїми справами. Залежно від особливостей дитини, самоорганізація більше властива дітям старшого віку. Але не завжди. У старших дошкільників формується вміння сприймати завдання, планувати свою діяльність, самостійно її контролювати і оцінювати.
- Колективна взаємодія. Щоб вирости гармонійною особистістю, мало спілкуватися тільки з дорослими. Крихітці необхідно і спілкування з дітьми. Саме з дітьми, а не з однолітками. Важливо, щоб діти були різного віку. Це дозволить її по-різному грати свою роль і адаптуватися легше в будь-якому соціальному середовищі.