Рекомендації практичного психолога для батьків щодо особливостей розвитку обдарованої дитини

Ознаки обдарованості у дітей від 1 до 3 років:

невгамовна допитливість, нескінчені запитання, уміння стежити за декількома подіями одночасно, великий словниковий запас, захопленість словесними «розфарбовуваннями, розвинене мовлення, уживання складних слів та речень. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату в сфері, яка викликає зацікавленість, здібності до малювання, музики, лічби. Нетерплячість і поривчастість, винахідливість та багата фантазія.

Ознаки обдарованості у дітей від 3 до 7 років:

чудова пам'ять, яскрава уява, нечіткість в розмежуванні реальності і фантазії, перебільшені страхи, дрібна моторна координація, потяг до товариства старших дітей та дорослих. Доброта, відкритість. Чудове володіння мовленнєвою комунікацією, величезна допитливість, винаходження власних слів; схильність до активного дослідження навколишнього середовища; гостре реагування на несправедливість.

Як поводитися з обдарованими дітьми?

- Відповідайте на питання дитини наскільки можливо терпляче і чесно.

- Серйозні питання і висловлювання дитини сприймайте всерйоз.

- Поставте стенд, на якому дитина може демонструвати свої роботи.

- Надайте дитині кімнату чи частину кімнати винятково для її занять.

- Показуйте дитині, що вона любима такою, яка вона є, а не за її досягнення.

- Доручайте дитині посильні справи.

- Беріть дитину в поїздки по цікавих місцях.

- Допомагайте дитині поліпшити результат її роботи.

- Встановлюйте розумний поведінковий стандарт і стежте, щоб дитина йому слідувала.

- Ніколи не кажіть дитині, що вона гірше інших дітей.

- Постачайте дитині книги і матеріали для її улюблених занять.

- Привчайте дитину до читання з малих років.

- Регулярно читайте дитині.

- Уважно ставтеся до індивідуальних потреб дитини.

- Знаходьте час щодня, щоб побути з дитиною наодинці.

- Ніколи не дражніть дитину за помилки.

- Хваліть дитину за вивчені вірші, розповіді та пісні.

- Не хваліть дитину безпредметно та нещиро.

- Будьте чесні в оцінці своїх почуттів до дитини.

- Не лайте дитину за безладдя у її кімнаті чи на столі, якщо це пов’язано з творчим заняттям і робота ще не закінчена.

- Вчіть дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку.

- Допомагайте дитині вільно спілкуватися з дітьми з різних соціальних чи культурних шарів.

- Привчайте дитину мислити самостійно.

- Спонукайте дитину придумувати свої історії, фантазувати.

- Обговорюйте з дитиною будь-які теми без винятку.

- Давайте можливість дитині дійсно приймати рішення.

- Допомагайте дитині у виборі гідних телепрограм.

- Якщо дитина взялася за будь-яку роботу, надайте їй самостійності, навіть якщо не впевнені в позитивному кінцевому результаті.

Алгоритм психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей у умовах ЗДО

Зміст роботи Термін виконання Відпові- дальні
1. Виявлення обдарованих дітей (та дітей із здібностями) – тестування дітей, анкетування батьків та вихователів, спостереження за дітьми Протягом року Вихователі, психолог
2. Облік обдарованих дітей та дітей із здібностями Протягом року Методист, психолог
3. Проведення соціометричних досліджень колективів, в яких перебувають обдаровані діти та діти із здібностями
3.1. Організація психологічного та педагогічного супроводу обдарованих дітей та дітей із здібностями
3.2. Організація психологічної і педагогічної корекції розвитку міжособистісних стосунків (за потребою за результатами соціометричних досліджень дитячого колективу)
Протягом року Психолог
Протягом року Вихователі, психолог, керівники гуртків
Протягом року Психолог
4. Залучення дітей до гурткової роботи за видами їх здібностей Протягом року Вихователь, батьки
5. Залучення батьків до цілеспрямованого розвитку певних здібностей дитини Протягом року Вихователі, психолог
6. Підтримка талантів дітей:
6.1. Організація участі дітей у виставках, концертах, змаганнях;
6.2. Інформування громадськості про здобутки дітей (стенди, ЗМІ)
Протягом року Керівники гуртків, адміністрація ЗДО
Протягом року Керівники гуртків, адміністрація ЗДО
7. Співпрацювати з майбутнім учителем дитини (наступність) травень Адміністрація ЗДО, вихователі, психолог, батьки
Кiлькiсть переглядiв: 200