Рекомендації практичного психолога для батьків щодо особливостей розвитку обдарованої дитини
Ознаки обдарованості у дітей від 1 до 3 років:
невгамовна допитливість, нескінчені запитання, уміння стежити за декількома подіями одночасно, великий словниковий запас, захопленість словесними «розфарбовуваннями, розвинене мовлення, уживання складних слів та речень. Підвищена концентрація уваги на чомусь одному, завзятість у досягненні результату в сфері, яка викликає зацікавленість, здібності до малювання, музики, лічби. Нетерплячість і поривчастість, винахідливість та багата фантазія.
Ознаки обдарованості у дітей від 3 до 7 років:
чудова пам'ять, яскрава уява, нечіткість в розмежуванні реальності і фантазії, перебільшені страхи, дрібна моторна координація, потяг до товариства старших дітей та дорослих. Доброта, відкритість. Чудове володіння мовленнєвою комунікацією, величезна допитливість, винаходження власних слів; схильність до активного дослідження навколишнього середовища; гостре реагування на несправедливість.
Як поводитися з обдарованими дітьми?
- Відповідайте на питання дитини наскільки можливо терпляче і чесно.
- Серйозні питання і висловлювання дитини сприймайте всерйоз.
- Поставте стенд, на якому дитина може демонструвати свої роботи.
- Надайте дитині кімнату чи частину кімнати винятково для її занять.
- Показуйте дитині, що вона любима такою, яка вона є, а не за її досягнення.
- Доручайте дитині посильні справи.
- Беріть дитину в поїздки по цікавих місцях.
- Допомагайте дитині поліпшити результат її роботи.
- Встановлюйте розумний поведінковий стандарт і стежте, щоб дитина йому слідувала.
- Ніколи не кажіть дитині, що вона гірше інших дітей.
- Постачайте дитині книги і матеріали для її улюблених занять.
- Привчайте дитину до читання з малих років.
- Регулярно читайте дитині.
- Уважно ставтеся до індивідуальних потреб дитини.
- Знаходьте час щодня, щоб побути з дитиною наодинці.
- Ніколи не дражніть дитину за помилки.
- Хваліть дитину за вивчені вірші, розповіді та пісні.
- Не хваліть дитину безпредметно та нещиро.
- Будьте чесні в оцінці своїх почуттів до дитини.
- Не лайте дитину за безладдя у її кімнаті чи на столі, якщо це пов’язано з творчим заняттям і робота ще не закінчена.
- Вчіть дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку.
- Допомагайте дитині вільно спілкуватися з дітьми з різних соціальних чи культурних шарів.
- Привчайте дитину мислити самостійно.
- Спонукайте дитину придумувати свої історії, фантазувати.
- Обговорюйте з дитиною будь-які теми без винятку.
- Давайте можливість дитині дійсно приймати рішення.
- Допомагайте дитині у виборі гідних телепрограм.
- Якщо дитина взялася за будь-яку роботу, надайте їй самостійності, навіть якщо не впевнені в позитивному кінцевому результаті.
Алгоритм психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей у умовах ЗДО
№ | Зміст роботи | Термін виконання | Відпові- дальні |
1. | Виявлення обдарованих дітей (та дітей із здібностями) – тестування дітей, анкетування батьків та вихователів, спостереження за дітьми | Протягом року | Вихователі, психолог |
2. | Облік обдарованих дітей та дітей із здібностями | Протягом року | Методист, психолог |
3. Проведення соціометричних досліджень колективів, в яких перебувають обдаровані діти та діти із здібностями 3.1. Організація психологічного та педагогічного супроводу обдарованих дітей та дітей із здібностями 3.2. Організація психологічної і педагогічної корекції розвитку міжособистісних стосунків (за потребою за результатами соціометричних досліджень дитячого колективу) | Протягом року | Психолог | |
Протягом року | Вихователі, психолог, керівники гуртків | ||
Протягом року | Психолог | ||
4. | Залучення дітей до гурткової роботи за видами їх здібностей | Протягом року | Вихователь, батьки |
5. | Залучення батьків до цілеспрямованого розвитку певних здібностей дитини | Протягом року | Вихователі, психолог |
6. Підтримка талантів дітей: 6.1. Організація участі дітей у виставках, концертах, змаганнях; 6.2. Інформування громадськості про здобутки дітей (стенди, ЗМІ) | Протягом року | Керівники гуртків, адміністрація ЗДО | |
Протягом року | Керівники гуртків, адміністрація ЗДО | ||
7. | Співпрацювати з майбутнім учителем дитини (наступність) | травень | Адміністрація ЗДО, вихователі, психолог, батьки |