Семінар для педагогів закладу дошкільної освіти

Мета: актуалізація знань про поняття «соціалізація», «соціальна компетентність»,«комунікативність»; з’ясування чинників, які позитивно та негативно впливають на розвиток комунікативності дошкільників, розвиток ефективного спілкування з дітьми. Формування навичок комунікативної компетентності та групової взаємодії.

Хід семінару:

Вправа «Автопортрет»

Мета: налаштування учасників на роботу; створення умов для ефективної співпраці.

Психолог: - Учасники малюють на аркуші свій автопортрет і за командою міняються своїм малюнком з іншими учасниками. Гра продовжується до тих пір поки ваша робота не повернеться знову до вас. Необхідно підписати свою роботу і розповісти про себе.

Метафоричні карти "Парасольки".

За допомогою метафоричних карт «Парасольки» ми можемо вибудувати бесіду, переносячи наявні проблеми абсолютно в інший контекст, створюючи поле для подальшої роботи за допомогою художніх образів. Можна розглянути стратегії подолання не як вроджені, незмінні форми реагування, а як допоміжні засоби, які при необхідності можна замінити на більш підходящі. Можна побачити і зрозуміти, наскільки хороші способи реагування клієнта в складній ситуації: чи виконують вони свою основну задачу? Хто і коли подарував людині її «улюблену парасольку» (навчив так реагувати)? За яких обставин вона вперше навчилася нею користуватися (яка ситуація призвела до певних дій, реакцій)? Може, їй необхідна нова парасолька (звичні дії не призводять до бажаного результату)? Може, парасолька, яка добре захищає від сонця, не підходить для сильного дощу (різні ситуації вимагають різних рішень)? Може, поки людина ховається від дощу під парасолькою, вона нічого навколо себе не бачить і не помічає (а поруч є безліч інших рішень)? Це тільки маленький перелік метафоричних питань, які можна задати людині, працюючи з картами.

На малюнках зображені парасольки. Оскільки парасолька - це спеціально сконструйований пристрій для захисту від неприємних сюрпризів погоди, він є точною метафорою придбаних людиною способів приймати рішення в складних життєвих ситуаціях і творчого пристосування до них, або, кажучи психологічним мовою, копінг-стратегії.

Ромашка.

Один з учасників у відкриту вибирає картку з незакінченою пропозицією. Ця картка кладеться на стіл і утворює серединку ромашки. Решта (теж у відкриту) вибирають по одній картці з зображеннями, які, як їм здається, підходять до цієї пропозиції (до цієї ситуації). Потім учасники по черзі підходять до столу і кладуть свою карту до картки з пропозицією, пояснюючи, чому вони вибрали саме цю карту і як таке поєднання пов'язане з їх життєвою ситуацією. В результаті виходить ромашка, з пелюсток якої перший учасник (який запропонував картку з ситуацією) вибирає одну і пояснює причину свого вибору. Він може нічого не вибрати із запропонованих учасниками варіантів, а підібрати пелюстка самостійно і пояснити свій вибір. Можна витягнути картку із зображенням наосліп і розповісти, підходить пелюстка цієї ромашці чи ні. Якщо не підходить, то учасник вирішує, до якої картці з пропозицією він підійде.

/Files/images/psiholog/Безымянный1.jpg

Психологічний тренінг для вихователів

«Креативність і творчість педагога»

Мета:розвиток креативних і комунікативних здібностей педагогів; створення сприятливого мікроклімату в колективі; розвиток мотивації вихователя до самовдосконалення у різноманітних сферах життя.

Завдання:

1. Активізувати внутрішню енергію учасників для створення гарного настрою у групі.

2. Допомогти учасникам усвідомити і сформулювати свої позитивні сторони у спілкуванні з оточуючими.

3. Розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію, згуртувати колектив.

4. Сприяти розвитку перспектив професійного зростання і розширення сфер ефективних дій у професійній діяльності й поза нею.

Обладнання: вирізки із журналів, газет, ватмани, ножиці, олівці, фломастери, клей, скринька, музична композиція.

Хід тренінгу

Прийняття правил роботи на занятті

Вступне слово психолога

Сьогодення ставить нові вимоги до дошкільної освіти й до кожного вихователя. Педагоги мають бути творчими особистостями, новаторами ідей, постійно підвищувати свою професійну майстерність. Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що і загальнолюдські цінності, й педагогічна майстерність, і професійні переваги органічно притаманні природі педагогічної праці й потенційно присутні в кожному з нас. Слід лише з’явитися тому, що вже чекає свого вивільнен.

Вправа «Самопрезентація»

Мета:допомогти учасникам краще пізнати одне одного; створити умови для ефективної співпраці.

Психолог.Зараз кожен із вас продовжить таке речення: «Не хочу хвалитися, але я…»

Інформаційне повідомлення

Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. Вони давали різне визначення поняттю «творчість». Проте не має тільки одного правильного визначення.

У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність.

У широкому сенсі творчість – це практична або теоретична діяльність людини, під час якої з’являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Тобто творчі здібності так чи інакше притаманні кожній людині.

Вправа «Моє бачення творчого вихователя»

Мета: визначити якості, що характеризують креативного вихователя сучасного дошкільного закладу.

Вправа називається «Моє бачення творчого вихователя». Ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вихователя дошкільного закладу. Для ефективної роботи пропоную поділитися на групи за допомогою лічилки «Троянда, лілія, фіалка». Усі однакові квіти об’єднуються в одну групу. Так у нас утворилися три чудові групи.

(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)

Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

О – обізнана…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…

Ь .

Вправа «Казковий вернісаж»

Мета:активізувати образну пам'ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.

Усі ми родом із дитинства. І завжди з ніжністю і любов’ю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка – не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це джерело, що дає творчу наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям.

Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черзі витягує згортки зі скриньки із описом знайомої всім казки. Група думає над відповіддю, потім зачитує опис казки і свій варіант відповіді.

Отже, розпочинаємо.

1) В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?

(Червона шапочка)

2) Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.

(Рукавичка)

3) Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

(Золота рибка; Про липку та зажерливу бабу)

4) В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.

(Коза-дереза)

5) Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине.

(Колобок)

6) Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі.

(Царівна жаба)

Вправа «Лимон»

Мета:навчати керування станом м’язового напруження і розслаблення.

Сядьте зручно, руки вільно покладіть на коліна долонями догори, плечі й голова опущені, очі заплющені.

Подумки уявіть собі, що у вас у правій руці лежить лимон.

Починайте повільно його стискати, доки не відчуєте, що видавили з нього увесь сік.

Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття.

Тепер уявіть собі, що лимон знаходиться у лівій руці.

Починайте повільно його стискати, доки не відчуєте, що видавили з нього увесь сік.

Розслабтеся. Запам’ятайте свої відчуття.

Насолодіться станом спокою.

Підсумок: регулярне виконання даної вправи допомагає поступово ставати врівноваженими , бадьорими, спокійними.

Техніка «Колаж»

Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію, згуртувати колектив.

Психолог.Кажуть, що справжня жінка з нічого може зробити три речі: салат, капелюшок і конфлікт. Ми з вами – справжні жінки. І я переконана, що крім цих трьох речей можемо ще дещо створити.

Зараз вашій увазі пропонується техніка «Колаж», яка виконуватиметься в групах. (Колаж – це один із варіантів арттерапевтичних методів, що полягає в наклеюванні на основу відмінних від неї матеріалів, відмінних за кольором і формою.Все наклеюється на ватман.)

За допомогою вирізок із журналів, газет, листівок вам потрібно створити образ на тему: «Мрії творчого вихователя».

Колаж може бути доповнений власними надписами, малюнками.

Обговорення.

Історія для роздумів «Притча для двох мандрівників»

Двох мандрівників мучила спрага, і нарешті, діставшись до поселення, вони отримали по півсклянки води.

Один із подорожніх сприйняв, що склянка наполовину повна, подякував і залишився задоволений.

Інший же сприйняв, що склянка наполовину порожня, й образився, що йому не налили повну склянку.

Дивилися двоє в одне вікно:

Один угледів саме зло,

А інший – листя дощем умите,

Блакитне небо і перші квіти.

Побачив другий – весна давно!

Дивилися двоє в одне вікно.

Підсумок:

Всі ми різні і творчі. Кожній людині властиво помилятися. Однак важливо навчитися звертати увагу на позитивні моменти життя і бути вдячними за них.

А негативне запитання «За що?» варто перетворити на позитивне «Для чого?».

Рефлексія «Мені зараз…»

Кожен учасник групи має завершити фразу: «Мені зараз…»

Прощання «Аплодисменти»

Ми з вами добре попрацювали. На завершення нашої роботи я пропоную приготувати ваші долоні та уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.

Дякую за співпрацю!!!

/Files/images/psiholog/IMG_2869.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 358