Консультації для батьків

Соціалізація дитини дошкільного віку: що це і коли?

Кожна мама практично з народження дитини чує, яка важлива для неї соціалізація. Головним контраргументом оточуючих на запевнення у тому, що провести розвиваючі зайняття з дволітніми дітьми я можу сама, було напружене «а соціалізація»? На питання у чому важливість соціалізації, більшість мам зазначали спілкування з однолітками.

Однак, перше ж звернення до джерел психології та педагогіки дає зрозуміти, що процес соціалізації передбачає отримання особистістю соціально-культурного досвіду, необхідного для її включення у систему суспільних відносин. І, передусім, це набуття тих соціальних якостей, які б дозволили людині комфортно існувати в суспільстві інших людей (толерантність до іншого образу життя, думки, поведінки, здатність прийняти точку зору іншої людини та вміння цивілізовано відстояти свою). Уявити, що малюки можуть отримати такі вміння під час будування пісочних замків складно.

Говорячи про соціалізацію дитини дошкільного віку, ми маємо розуміти, що головними дійовими особами для неї залишаються батьки, тому найважливіші морально-етичні цінності вона отримує вдома. Саме у цей період ми, батьки, підсвідомо закладаємо у дітей розуміння моделі сім'ї, стосунків між партнерами, такі категорії як повага, турбота, співчуття, вчимо їх оцінювати позитивні та негативні вчинки особистості.

У цьому віці у дітей немає міцного зв'язку з однолітками та чужими дорослими людьми. Разом з тим,спілкування дитини з однолітками дозволяє батькам зрозуміти як діти відчувають себе серед інших дітей та з часом формує у неї звичку і спокійну реакцію на існування інших людей та дітей поруч з ними.Однак, якщо ваша дитина у три роки не хоче гратися на майданчику з дітками, не треба передчасно хвилюватися. Ми дорослі теж не завжди подобаємося один одному, але оскільки можемо самі обирати коло свого спілкування, як правило, проблему в цьому не бачимо.Спеціалісти схиляються до думки, що самі діти потребують соціалізації набагато пізніше ніж це здається їхнім батькам. Проте, чомусь питання про вік, по досягненні якого дитина готова соціалізуватися, як правило, пов'язують із соціальною інтеграцією (виходом на дитячий майданчик, відвідуванням групових занять та дитячого садочка), що, на мою думку, і призводить до розуміння багатьма під соціалізацією виключно спілкування.

Є три основні позиції щодо віку соціалізації дитини.

1. Дитина може бути готова до включення у соціальне середовище приблизноу віці трьох років, коли у неї пробуджується бажання до самостійності та починається процес сепарації від батьків. Насправді, дуже індивідуальний критерій, який проявляється в різному віці і залежить від уважності батьків та їх ставлення до розвитку самоорганізації дитини. Це мені нагадує анекдот про діалог вагітної жінки з подругою, яка вже має досвід материнства: "А коли ти помітила ворушіння дитини?". – "Коли син почав жити окремо".

2. Дитину можна вважати готовою до соціалізаціїне раніше 5-7 років.Саме у цьому віці стан розвитку префронтальної кори головного мозку, яка відповідає за такі функції як мислення, самоконтроль, логічні умовиводи, вибір найбільш раціонального способу дій, дозволяє дитині розуміти власні вчинки та вчинки інших та відповідно інтегруватися у соціальну групу. Водночас, наукові дослідження розвитку головного мозку доводять, що саме префронтальна кора головного мозку досягає зрілості у віці близько 30 років. Дотримуючись логіки тих, хто пов'язує соціалізацію з розвитком префронтальної кори, чи не варто відкласти питання інтеграції у суспільство до 30 років?

3. Ще одне дослідження, з яким пов'язують вікові можливості дітей до соціалізації, є "теорія розуму" або "модель психічного стану". Термін "модель психічного стану" означає здатність особистості приписувати собі та іншим людям незалежні уявлення з метою пояснення своєї та чужої поведінки. Ці уявлення мають бути незалежними як від реального положення справ (оскільки люди можуть очікувати того, чого немає насправді), так і від уявлень інших людей (оскільки люди можуть очікувати та бажати різних речей). Більшість дослідників моделі психічного стану, які проводили тестування серед дітей, дійшли висновку, щоприблизно в чотири рокидіти уявляють, що бажання та переконання людини визначають її поведінку, а переконання людини є інтерпретацією реальності. Ключовим моментом, який підтверджував досягнення дитиною "моделі психічного стану", було успішне проходження завдання на розуміння хибності переконань. Діти мали вирішити наступне завдання.

У Саллі є кошик, а у Енн – коробочка. Саллі поклала в кошик кульку і вийшла. Енн переклала кульку в коробку. Дитину запитують: "Коли повернеться Саллі, де вона буде шукати кульку?". Діти до 4 років відповідали, що в коробці, а після 4 років, а частіше в 5 років – в кошику. Такі результати досліджень дали їх виконавцям підставу резюмувати, що діти трирічного віку не можуть розділити чужі бажання, переконання та вчинки від своїх.

Навіть, якщо припустити, що ці висновки справедливі, чому процес соціалізації дитини має обростати такими вимогами до її розумової діяльності та психічної зрілості, які не часто ми маємо змогу спостерігати навіть серед дорослих?

У цих глибоких дискусіях про найкращий час, коли дитина нарешті готова сприймати соціум, хотілося б відзначити, що соціалізація дитини все ж таки починається з дня її народження, а родина залишається головним джерелом знань про соціальні ролі та моделі поведінки у суспільстві до формування її зрілості. Адже люди отримують соціальний досвід, учаться існувати у соціумі протягом всього життя. І кожен етап дорослішання особистості ставить нові завдання для її соціалізації та відкриває нові рівні соціальної компетентності. Не варто очікувати від трирічної дитини, що вона проаналізує самостійно вчинки інших дітей, навчиться що таке погано, а що таке добре, відчує себе частиною групи або продемонструє вміння зберегти свою індивідуальність у колективі. Але вона може споглядати за емоціями, стосунками між дітьми та дорослими, наслідувати якусь поведінку та вчитися емпатії, що стане її ресурсом для переходу на наступний етап розвитку її взаємин із людським соціумом

«ІГРИ, ЩО СПРИЯЮТЬ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДОШКІЛЬНИКІВ»

Шляхи та засоби соціалізації особистості дошкільника безпосередньо залежить від вікового етапу розвитку і визначаються типом провідної діяльності. В залежності від віку головним в особистісному розвитку дитини виступає наступне:

- Для дітей для року найважливіше – спілкування всередині сім`ї. Саме через призму сімейних відносин і цінностей їм сприймається і засвоюється зовнішній світ, формуються шаблони поведінки;

- Після року і приблизно до 3-х років у дітей з’являється потреба в спілкуванні в дитячому колективі. Саме тому важливо створити умови для можливості повноцінних міжособистісних комунікацій – тобто водити дитину в групи раннього розвитку, на дитячі майданчики, в сад. Там діти вчаться спілкуватися з собі подібними, вчать один одного простим нормам співжиття у суспільстві, наприклад, того, що потрібно дружити, ділитися, співпереживати;

- Від 3-х до 6-ти років головним засобом пізнання світу для дитини має власна мова: він вчиться ставити запитання, будувати діалог, аналізувати знання, отримані вербальним шляхом.

Соціалізація дітей дошкільного віку, як правило, відбувається в дитячому садку. І навіть якщо у батьків є можливість сидіти з малюком до школи вдома. Краще відмовитися від цього, адже чим раніше у дитини з’явиться нове коло спілкування, тим найімовірніше він досягне успіху в житті і у нього буде більше шансів для самореалізації.

Не менш важлива і соціалізація дитини в сім`ї. Але, слід пам’ятати, що у колі батьків і родичів малюк грає одну і ту ж роль, а в колективі у нього є можливість приміряти на себе нові.

1. Гра-вітання «Веселі звірятка».

Мета:створювати психоемоційний комфорт.

Дітям пропонується привітатись, як «веселі котики» — торка­ючись плечима одне одного та говорячи: «Мур-мур-мур», потім, як «веселі песики» — торкаючись ступнями та говорячи: «Гав-гав-гав», як «веселі ведмедики» — торкаючись спинами, тручись одне об од­ного(діти об'єднані упари).

2. Гра «Подаруй подарунок другові».

Мета:виховувати доброзичливість.

Діти передають одне одному м'ячик і називають подарунки, які вони хотіли б подарувати одне одному.

3. Гра «Опиши друга».

Мета:виховувати доброзичливість, уважність одне до одного.

Діти об'єднуються у пари, уважно розглядають одне одного, по­тім розвертаються та спинами торкаються одне одного. Психолог за­питує у дітей-партнерів про зовнішній вигляд, колір очей, волосся, одягу. Опис порівнюється з оригіналом і робиться висновок про те, наскільки діти уважні одне до одного.

4. Психологічний етюд «Відвідування хворого друга».

Мета:виховувати доброзичливість, емпатію.

Одна дитина грає роль «хворого» друга. Решта дітей прийшли його провідати, принесли з собою гостинці, вкривають хворого ков­дрою, наливають теплого чаю, жаліють його, поглядають на нього зі співчуттям, лагідно посміхаються. Психолог наголошує на тому, що коли люди піклуються одне про одного, тоді хворим легше пере­бороти хворобу, знайти в собі сили швидше одужати.

5. Вивчення прислів'я:

Психолог пропонує дітям вивчити народне прислів'я:

«Вірний друг — то найбільший скарб».

Якщо діти не розуміють значення слів, потрібно їм розповісти про них («вірний» —ніколи не зрадить, прийде на допомогу, «скарб»—багатство, подарунок).

6. Гра «Поклич лагідно».

Мета:виховувати доброзичливість до інших.

Діти стоять у колі. Одна дитина стоїть у центрі кола. Вона почи­нає кликати іншу дитину, лагідно називаючи її ім'я та кидаючи їй декілька разів м'яч. Потім перша дитина запитує: «Я граласьзто­бою, а з ким хочеш гратись ти?» І так по черзі.

7. Гра «Зобразіть предмет».

Мета:закріплювати знання та вміння користуватися мімікою та жестами..

Кожна дитина отримує предметну картинку, яку вона повинна без слів, за допомогою міміки та жестів показати решті дітей, а ті, своєю чергою, повинні її відгадати та назвати.

8. Гра «Склади картинку».

Мета:виховувати доброзичливість.

Діти об'єднуються у пари. Кожна пара повинна скласти картин­ку з частинок (пазлів). Діти повинні працювати злагоджено, ввічли­во звертатись одне до одного.

9. Гра «Невербальна казка».

Мета:розвивати невербальне спілкування.

Діти не вербально показують казку «Ріпка» («Колобок»), зазда­легідь домовившись про роль кожного.

Поради батькам щодо соціальної поведінки дітей

• Якомога частіше спостерігайте за поведінкою дитини під час спілкування з іншими дітьми, спільних ігор.

• Розмовляйте з дитиною про її перебування в дитячому садку, на подвір'ї. Будьте уважним співрозмовником, разом із дитиною з'ясуйте причини та правильність її поведін­ки щодо інших дітей.

• Проводьте бесіди з дитиною про її однолітків із групи, сусідських дітей. Спонукайте, щоб дитина сказала щось позитивне про них, про риси характеру, таланти, вміння, а не про зовнішність.

• Привчайте дитину бути відповідальною перед іншими, дотри­муватись правил поведінки, завжди замислюватись над своїми вчинками та вчинками інших дітей, дорослих, знаходити пра­вильне розв'язання складної ситуації.

• Підтримуйте та підбадьорюйте дитину, радійте за неї, хваліть за хорошу поведінку. Станьте прикладом для наслідування, де­монструйте бажану поведінку, пояснюйте свої вчинки.

Кiлькiсть переглядiв: 539