Як діяти пiд час повітряної тривоги або у бомбосховищах, перебуваючи з дітьми з ООП/аутизмом.

Але ці поради стануть в нагоді і нормотиповим дітям, якщо вони занадто гостро реагують на звуки сирен, вибухів або просто відчувають сильний страх (як хочеться, щоб жодна дитина не чула звуки війни).

Для дитини з гіперчутливістю до звуків важливо створити відносно комфортний простір для дитини.

Відгородити окреме місце картоном, подушкою, одягом, створивши халабуду, де дитина буде мати змогу бути трішки насамоті.

Можна зробити кокон з великої подушки чи одягу.

Якщо є потреба, то пояснити оточенню особливості дитини. І що Вам може бути необхідна допомога.

Якщо в дитини наявні гіпер/гіпочутливості сенсорних сфер, то найактуальніше підтримувати їх.

Впливати на слухову сферу:

Навушники, беруші, шапка, пов'язка на голову, все що може зменшити кількість звуку.

Улюблена музика, якщо є зв'язок.

Співати пісні, які любить дитина.

Розповідати ті пісні, казки, вірші, які дитина ехолалить. Підтримувати ехолалії.

Старатися говорити спокійно, тихо, з рівним темпом мовлення.

Впливати на тактильну сферу:

Масажі, міцні обнімання, стискання всієї дитини або частин, якої потребує найбільше,

Тактильні ігри,

Малювання букв чи цифр на тілі, якщо це є спецінтересом дитини і відгадування їх.

Прижимання подушками чи ковдрою. Якщо нічого немає, то можна, щоб дитину ззаду і спереду обійняли 2 людини і стиснули.

Ігри з пластиліном, піском.

Ігри з маленькими іграшками, предметами чи просто камінцями.

Ігри з лизунами.

Можна насипати наявну крупу, макарони, камінці у шкарпетки та гратися сенсорною іграшкою.

Вестибулярна сфера:

Покачування та заколихування, які потребує дитина.

Посадити на коліна та покачувати, з-за потреби співати улюблені пісні, підтримувати ехолалії.

Якщо дитина старша, можна запропонувати перевалюватися з ноги на ногу вправо/вліво і покачувати себе так.

Крутитися навколо своєї осі.

Крутити та почувати головою.

Пропріоцеативна сфера:

Рухатися, присідати, стрибати, якщо є необхідність.

Стоячи на ногах трусити тілом, можна окремо трусти ногами та руками.

Збивати предмети, бутилку наче грати у боулінг.

Якщо дитина рухається, ходить зі сторони в сторону не перешкоджати.

Показувати рухи, щоб дитина повторила їх, якщо їй цікаво.

Кидати маленькі камінці чи предмети в наявну посудину.

Зорова сфера:

Дивитися на таймер, як ідуть цифри.

Пазли, книги, картки домена, якщо є.

Якщо дитина махає руками або предметами перед очима не забороняти.

Якщо дитину втомлює велика кількість людей, то повернути до стіни або відгородити, зробивши халабуду за допомогою одягу, простині, полотенця чи інших речей.

Нюхова сфера:

Якщо наявна чутливість, то взяти ефірні олії, щоб дитина не відчувала неприємні запахи.

Якщо дитина нюхає підмишки і ховається під руку для самозаспокоєння не перешкоджати цьому.

Смакова сфера:

Старатися кормити хоча би по наближеному до режиму графіку.

Стабільно давати пити.

Давати тверді продукти, щоб дитина жувала, якщо її це заспокоює.

Дати дозволений предмет, тканину, щоб дитина могла смоктати, лизати чи гризти.

Якщо є потреба у поясненні ситуації для дитини, то можна намалювати на листку чітко поетапно та зрозуміло, що відбувається.

Попереджати максимально доступно лише те, що потрібно робити.

Старатися батькам зберігати спокій та також робити для себе розвантажувальні вправи, медитації.

Наталья Львова

/Files/images/2022/293031262_1762904090730746_6182159580400218168_n.jpg

Особливо вразливими в умовах війни є родини з *дітьми з труднощами розвитку* або *інвалідністю*, зокрема ті, хто вимушені були покинути рідну домівку.

Куди звернутися по консультацію психолога, логопеда або вчителя-реабілітолога?

Як записатися до лікаря на новому місці?

Як потрапити на навчання в інклюзивному класі чи групі?

Де отримати колісне крісло або слуховий апарат для дитини?

На яку іншу допомогу можуть розраховувати сім’ї з дітьми з труднощами розвитку або інвалідністю?

Ми зібрали відповіді на ці та інші запитання в одній *брошурі*. Завантажуйте її та діліться зі знайомими

/Files/images/2022/cover_w.png

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ООП на випадок надзвичайних ситуацій

Сьогодні наша держава перебуває у складній ситуації. Наша безпека та життя знаходяться у небезпеці. Емоційна напруга зростає. Психічний стан кожного на критичній межі. Важко оволодіти емоціями. Це те, що сьогодні переживає кожен українець. Наразі усі заклади освіти перейшли на дистанційну форму навчання або на передчасні весняні канікули. Частина батьків також тимчасово на дистанційній формі роботи, інші продовжують працювати. Проблема перебування дітей під наглядом стала для усіх уже, практично, звичною, за умов карантину. Проте, за умов Надзвичайної ситуації, а тим більше Воєнного стану дана ситуація ускладнилась.

Особливу увагу варто приділити батькам дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю. Адже це та категорія дітей, які незалежно від свого віку не в змозі повноцінно зрозуміти та усвідомити усю складність ситуації. Це ті діти, які потребують цілодобового нагляду та/або допомоги і підтримки, не лише моральної, а й фізичної. Зазвичай, батьки таких дітей є досить сильними духом та витривалими. Проте впровадження Воєнного стану в державі значно переламала звичне життя кожного.

Рекомендації батькам дітей з ООП:

➢ ваші діти, можливо, і не розуміють усієї складності ситуації, але вони краще за інших відчувають вас та ваш емоційний стан, тому намагайтесь свою напругу не усі «зривати» на них та не проявляти власні страхи та панічні атаки;

➢ на даний час ви змушені більше часу проводити в обмеженому просторі разом зі своїми дітьми, це також значно перенапружує, тому намагайтеся виконувати звичні справи вихідного дня, залучайте до виконання таких справ своїх дітей (у межах їх можливостей);

➢ обов’язково приділяйте певний час для спільних ігор з вашими дітьми, під час таких ігор щиро радійте та посміхайтесь, щоб ваші діти відчували те, що вони не є зайвими для вас зараз;

➢ дотримуйтесь звичного режиму дня відповідно до того, який є у ваших дітей в дошкільному закладі, школі чи щоденному житті: ранковий туалет, сніданок, ранкова зарядка, час для навчання, виконання розвиткових вправ та завдань, обід, денний відпочинок, прогулянка, вечірні розвантажувальні вправи та ігри, вечеря, нічний сон;

➢ обов’язково обіймайте своїх дітей, нехай вони відчувають тепло ваших обіймів, для них це найважливіше і є найбільшим захистом від усього!

Пам’ятайте! Саме ви - батьки (або законні опікуни) є цілим світом для своїх особливих дітей! І саме від вас залежить їх успіх, благоустрій та емоційний стан! На вас полягає велика відповідальність за захист, допомогу та підтримку ваших дітей, адже самостійно цього зробити вони не зможуть.

Підготувала вчитель-дефектолог Бондар О.М

/Files/images/psiholog/диво гра.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 177